منتديات هدهد
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلا بكـ زائرنا الكريم
نتمنى لك زيارة طيبة
ونتمنى ان نراك مرة اخرى
لاتحرمنا من التسجيل والمشاركه معنا

منتديات هدهد

الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول

شاطر | 

اانتصار27

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
ashour20008
مشرف قسم
مشرف قسم

ذكر
المشـاركات : 1323
مـزاجى :
مـهنتى :
هـوايتـي :
الأوسمـة :
الساعة :

مُساهمةموضوع: اانتصار27   الأربعاء مارس 04, 2015 7:12 pm

كان رجب قد بدأ يتذمر من المعلم خضر واولاده ويحس ان مجهوده يذهب سدى للاخرين فعبء تجهيز الشباك ملقى على كاهله وجمع الزوادة من التجار صارت من اهتماماته بعد ان تزوج خالد وسيد حتى تسويق الاسماك وتوزيعها وتحديد السعر المناسب لها صار تكليف له..وكان جهد المعلم خضر يقل كل بوما عن الاخر فبدأ يحبذ الجلوس الى زوجته والاستماع اليها وقضاء الاوقات معها..فهو نادرا ما يزور يناته او يتعرف على احوالهم..وارتكن الى سيد وخالد فى متابعتهم واللذان اهملا امور البنات..وكان سيد يعرف من خميس اخبار دولت وما تنقله من اخواته اليه وانشغل الكل باحواله وصار جمع المال وتكوين الثروات محل اهتمام الولدان دون ان يدرك  الاب او البنات   ذلك..فاهمل الصيد وارتكن الجميع الى رجب الذى مل الوضع او كاد واحس انهم يعاملونه من ابراجهم العاليه..فلم تعد مركب الصيد تاتى بالخير الوفير الذى اعتاده فما كان منه الاان بدا يعتمد على صغار الصيادين يلحقهم بالعمل معه..ورغم تبرمه وقله حيلته الاانه كان بمنى نفسه بانها فترة وستمروعليه الصبرالا ان كثرة خلافاته مع ابنه معلمه جعلت قلبه منقبضا يتمنى لو حالفه الحظ بالخروج من شباك تلك العائله
واليوم وقع المحذور وكان فى حاجه ملحه الى ان يكلم المعلم وان بضع النقط فوق الحروف ..سينتظره فى الميناء فقد اتفقا على ذلك وسيعيد بعض الحسابات لاخر رحله خرجها ويعطيه حصته منها
واتى المعلم خضر تبدو عليه امارات البشر.....والبسمه تعلو وجهه رغم تثاقل خطواته وبطئها.
معلش يا رجب الوليه هدت حيلى والظاهر انا مش حمل جواز وعجزت.
الدهن فى العتاقى يا معلم ..انت زى الفل
يا واد هناخد زمننا وزمن غيرنا البركه فيكم..بس اهو بنقول ست تاخد بالها منى ومن البيت.
الخيرة فيما اختار الله يا حاج
ايوة يا سيد
كنت بتقولى عايزنى فى حاجه مهمه غير الحساب خير يا واد
والله يا حاج انت عارف انا بعتبرك ابويا ودايما معزتك فى قلبى مقدرشى اخالفلك طلب بس الشديد القوى خلانى النهردة اكلمك..الموضوع مهم ومينفعشى اسكت عليه
اكلم يا بنى انت عارف انت زى ابنى وبيتى مفتوحلك على طول
فاكر يا حاج بوم كلمتنى انى اهندم نفسى وان الزوجه لازم تشوف جوزها جميل زى ما هو عايزها فى ابهى صورة
ايوة فاكر ..فعلا قلتلك كده
يومها زعلت فى نفسى ورحت سالت فى الجامع عن كلامك..طلع كل كلامك صح وفى محله..عرفت يومها قد ايه شغل البحروخصوصا لليتيم زى بيخليه ميخدش باله من حاجات صغيرة لكنها مهمه عند الستات بالاخص
وغيرت كثبر من حالى وطول ما اكون موجود فى البر لازم احضر دروس العلم لان العبادة مش صلاه وصوم بس..لا احنا لازم نفهم امور دينا ونعرف الحقوق والواجبات المفروضه علينا
ما شاء الله يا بنى خير ما فعلت
بس كل ده با حاج مجبش نتيجه مع انتصار وكنت صابر اقول بتربى توائم ومحدش واقف جنبها ومرض الحاجه الله يرحمها كله فى وقت واحد ونفسيتها تعبانه ..استحمل انت جوزها واصبر عليها ودا واجب عليك..والبحر واخد كل وقتك وحملها كبير..وطبعا شايف اخواتها سيد وخالد انشغلوا عنها يا دوب امال بتيجى ليها شوبه ..فكنت بصبر واقعد فى الجامع لو حصلت بينا مشاكل..
معلش با رجب انا حكلمهالك وانت قدها
لا با حاج مش هو ده موضوعنا الموضوع اكبر من كده
ففغر خضر فمه: فى ايه اكلم
انت عارف يا حاج ان انا ملبش فى التدخين  عمرى ما جربت السيجارة ولا الشيشه حتى  الشاى والقهوة يا دوب بشربها
ادخل فى الموضوع يا رجب ان قلقت من حواراتك ديه
من بومين وانا فى المينا احتجت غزل مركون فى صندرة البيت فخدت الواد شبارة معايا انت عارف انى بستريح للواد ده قوى
اكلم على طول يا رجب فى ايه حصل
شباره لما دخل البيت معايا حسيت ان انتصار اتلبخت شويه وكانت فى ريحه جامدة
الواد شبارة قلى انت بتشرب بانجو با معلم
بلفته بكلمتبن وخرجنا ويومها مجليش نوم
رقبتها بعد كده كنت بخرج واكون قريب من البيت..ومش حتصدق النهردة شفت ايه

يتبع

عدل سابقا من قبل ashour20008 في الأحد مارس 29, 2015 11:12 am عدل 1 مرات
حنا
هدهد سوبر
هدهد سوبر

انثى
المشـاركات : 278
مـزاجى :
بـلدى :
مـهنتى :
هـوايتـي :
الساعة :

مُساهمةموضوع: رد: اانتصار27   الأحد مارس 08, 2015 11:49 pm

ياترى شفت ايه يارجب  اعرف الحقيقه بقى عايزه اعرف نهاية القصه
شكرا لمجهودك الرائع   برافـووو برافـووو برافـووو
ashour20008
مشرف قسم
مشرف قسم

ذكر
المشـاركات : 1323
مـزاجى :
مـهنتى :
هـوايتـي :
الأوسمـة :
الساعة :

مُساهمةموضوع: رد: اانتصار27   الإثنين مارس 09, 2015 4:00 am

لو لصيتى تحت كنتى لقيتى الجزء 28 عموما فى خطا فى الجزء 25 فى الترتيب عشان مدة الجزء اللى جى رقم30 بحين تعديل الارقاام تابغينى لانك نسيتى تقرى28

اانتصار27
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1